
بهترین نرمافزارهای CRM در ایران کدام است؟
گزینش بهترین نرم افزار Crm کاری است زمانبر و دشوار که کارفرمایان را دچار چالش می کند، در اینجا با توجه به معیارهای کیفیت و کارایی تلاش شده به بررسی و تحلیل چند نرم افزار crm شاخص بازار پرداخته شود.

فهرست تیتر:
- نرم افزار CRM چیست؟
- چرا به نرم افزارهای CRM نیاز داریم؟
- ویژگیهای بهترین نرم افزارهای CRM چیست؟
- معروفترین و بهترین نرمافزارهای CRM در ایران کدامها هستند؟
- بهترین نرمافزارهای CRM رایگان
- چه مراحلی را برای بهکارگیری نرمافزار CRM دنبال کنیم؟
- سخن پایانی
برای داشتن یک کسب و کار موفق در دنیای رقابتی امروز، مدیریت مؤثر ارتباط با مشتریان، یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد. نرمافزار های CRM به عنوان ابزاری مناسب در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، میتوانند عامل کمکی موثری رسیدن به این هدف باشند. شما نیز با استفاده از بهترین نرم افزاری های CRM در ایران میتوانید به سازمان و کسب و کار خود در ارتقا سطح تعاملات با مشتریانتان یاری برسانید؛ بنابراین اگر میخواهید بدانید که پلتفرمهای CRM چه هستند؟ چگونه کار میکنند؟ چه مهارتهایی را میطلبند؟ بهترینهای آنها کدام ها هستند و چه هزینه ای را نیز میطلبند، با ما همراه باشید.
نرم افزار CRM چیست؟
با گسترش و توسعه هر کسب و کار یکی از مهمترین کارها برای حفظ شرایط موجود، تعامل موثر و مداوم با مشتریان است که این عامل نیز خود نیاز به شناخت آنها را ضروری میسازد. با کمک انواع نرم افزار CRM، میتوانید اطلاعاتی که از مشتریان خود جمعآوری کردهاید ازجمله مشخصات فردی، تاریخچه تعاملات، و ترجیحات آنها را سازماندهی کرده و در زمان مشخص به بهترین نحو از آنها کمک بگیرید.

در واقع این نرمافزار کارهای شما را سادهتر کرده و دیتاهای موردنیازتان که شاید قبلتر روزها و هفتهها امادهسازی آنها طول میکشید را در کسری از ثانیه در اختیارتان میگذارد. اطلاعات ارزشمندی چون نوع و نحوه تبلیغات، دادههای مربوط به فروش و بازاریابی، نتایج مدیریت فعلی چرخه کاری و... در کنار هم مبنای تصمیمگیریهای استراتژیک در بخشهای مختلف سازمان، از جمله فروش، بازاریابی و خدمات مشتری قرار میگیرند. بدون وجود چنین نرمافزارها و سیستمهایی نیز میتوان این اطلاعات را تهیه و ذخیره کرد؛ اما تا زمانی که کسب و کار کوچک بوده و تعداد مشتریان زیاد نباشد!
چرا به نرم افزارهای CRM نیاز داریم؟
یکی از امکانات بسیار کاربردی برای سازماندهی هر چه سریعتر و بهتر مشتریان، حفظ و افزایش آنها این نرمافزار است. اصلیترین اهدافی که بهترین نرمافزارهای CRM برای آن طراحی میشوند را به طور خلاصه میتوان موارد زیر عنوان کرد:

-
ایجاد ارتباطی تأثیرگذار با مشتری در کمترین زمان ممکن
-
ارتقا دقت و سازماندهی هرچه بیشتر سازمان
-
بایگانی درخواستها، پیشفاکتورها و فاکتورهای فروش
-
افزایش فروش و حفظ مشتریان در دایره سازمانی
-
نظم بخشیدن به پیگیری های فروش، حل مشکلات و مشتریان
-
کمکردن وابستگی مدیریت به نیروی انسانی
-
کاهش هزینه ها و افزایش بازدهی پرسنل
-
هماهنگ سازی واحدهای مختلف بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش
-
کمک به استفاده از اطلاعات مشتریان برای تبلیغات هدفمند
-
یادآوری و مدیریت وظایف و رویدادها
ویژگیهای بهترین نرم افزارهای CRM چیست؟
معیارها و ویژگیهای اصلی که باعث میشوند تا یک نرمافزار معمولی بهعنوان یکی از بهترین نرمافزارهای CRM شناخته شود را میتوان موارد زیر عنوان کرد:
مدیریت تماسها و قراردادها: مهمترین عاملی که میتواند موفقیت شما را در اداره کسبوکارتان تضمین کند، نحوه مدیریت مشتریانتان است. یک نرمافزار CRM مناسب به شما کمک میکند تا مشتریان و ذینفعان خود را بهتر شناخته، ارتباط خوبی با آنها برقرار کنید.
کاربری آسان: رابط کاربری یک نرمافزار CRM عالی، باید ساده و بصری باشد تا کاربران بتوانند به راحتی با آن کار کرده و به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند.
سفارشیسازی: بهترین نرمافزارهای CRM، انواعی هستند که انعطافپذیر بوده، از ماژولهای مختلف برخوردار شده و بتوان آنها را متناسب با نیاز کسبوکار خود شکل داد. در ابتدا شما باید نیازهای خود را برآورده کرده و باتوجهبه آنها ببینید آیا این نرمافزار میتواند امکانات لازم را در اختیارتان قرار دهد.
سرویس گزارشدهی: بهترین نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری باید بتواند طیف وسیعی از گزارشهای پیشفرض را همچون میانگین ارزش، علت ضرر، چرخه فروش و... را ارائه دهد.
اتوماسیون و ادغام: یکی از ویژگیهای مثبت بهترین نرمافزارهای CRM، سیستم اتوماسیون آنها است که در هزینههای جاری سازمان نیز صرفهجویی میکند. عملکرد بخشهای مختلف را با هم ادغام کرده و با اتصال نرمافزارهای حسابداری، ایمیل و مدیریت پروژه به یکدیگر، اطلاعات یکپارچهای را از بابت هر مشتری ارائه میدهد.
پشتیبانی مشتریان: بهترین نرمافزارهای CRM، به نحوی طراحی میشوند که پشتیبانی راحتی را بهصورت تلفنی، ایمیل و چت زنده برای مشتریان فراهم میکنند.
معروفترین و بهترین نرمافزارهای CRM در ایران کدامها هستند؟
انتخاب نرمافزار CRM اثربخش، بیشتر از آنکه به محل کسبوکار شما بستگی داشته باشد، مستلزم بررسی دقیق نیازها، بودجه، سهولت استفاده و ساختار سازمانیتان است. برخی از بهترین نرمافزارهای CRM در ایران را میتوان موارد زیر عنوان کرد که معایب، مزایا و قابلیتهای هر یک را بهصورت خلاصه برایتان جمعآوری کردهایم:

نرمافزار CRM دیدار؛ محبوبترین پلتفرم مدیریت ارتباط با نشتری ایرانی
قابلیتها:
-
مدیریت اطلاعات مشتریان
-
مدیریت فرصتهای خریدوفروش و بازاریابی
-
گزارشدهی و تحلیل دورهای
-
اتوماسیون وظایف
-
امکان یکپارچهسازی با سایر سیستمها
-
قابلیت استفاده در گوشیهای هوشمند
مزایا:
-
رابط کاربری ساده و کاربرپسند
-
ارائه نسخههای مختلف با قیمتهای متنوع
-
سابقه طولانی در بازار ایران
معایب:
-
عدم وجود برخی از قابلیتهای پیشرفته در نسخههای پایه
-
بالابودن قیمت نسخههای کامل
نرمافزار CRM پیامگستر؛ یکی از قویترین و بهترین نرمافزارهای CRM ایرانی
قابلیتها:
-
دسترسی مستمر به اطلاعات مشتریان
-
مدیریت فرایندهای خرید و فرصتهای فروش
-
امکان ایجاد کمپینهای تبلیغاتی دیجیتالی و غیردیجیتالی
-
بازاریابی و تبلیغات
-
نظارت بر وظایف کاربران در سیستم
مزایا:
-
ارائه ماژولهای جداگانه برای بخشهای مختلف کسبوکار
-
امکان شخصیسازی متناسب با نوع کسبوکار
-
قیمتگذاری مقرونبهصرفه
معایب:
-
رابط کاربری پیچیدهتر نسبت به برخی از نرمافزارهای دیگر
-
نیاز به تخصص فنی برای پیادهسازی و پیکربندی
نرمافزار CRM هلو؛ پرکاربردترین پلتفرم CRM ایرانی
قابلیتها:
-
مدیریت قیمتها بر اساس نوع مشتریان
-
تهیه گزارشهای تحلیلی و آماری بر اساس مشتریان
-
یکپارچهسازی با سایر نرمافزارهای هلو
-
مدیریت تماسهای ورودی و خروجی
مزایا:
-
یکپارچهسازی کامل با نرمافزار حسابداری هلو
-
رابط کاربری ساده و آشنا
معایب:
-
عدم وجود برخی از قابلیتهای پیشرفته
-
تمرکز بیشتر بر روی بخش فروش
نرم افزار CRM اورست
قابلیتها:
-
طراحی باشگاه مشتریان اختصاصی
-
اتوماسیون فرایند بازاریابی و فروش
-
یکپارچه سازی با نرم افزارهای مالی و حسابداری
-
اتوماتیک سازی خدمات پس از فروش
-
ارائه گزارشات فروش متنوع
مزایا:
-
برخورداری از اپلیکیشن موبایل و قالب رسپانسیو
-
قدرت و گسترگی بالا
معایب:
-
محدودیت توسعه و یکپارچه سازی نرم افزار
-
امکان اتصال تنها به نرم افزار حسابداری آنلاین سامیار
-
هزینه نسبتا بالای استقرار
نرمافزار CRM پارس ویتایگر؛ یکی از روانترین و بهترین نرمافزارهای CRM ایران
قابلیتها:
-
ابزارها و امکانات زیاد برای سفارشیسازی و توسعه
-
برخورداری از ماژولها و ابزارهای رایگان
-
قیمت و هزینههای شفاف و پایین
-
برخورداری از مستندات و آموزشهای لازم و کامل
مزایا:
-
ارائه ماژولهای جداگانه برای بخشهای مختلف کسبوکار
-
پشتیبانی قوی و خدمات پس از فروش
معایب:
-
نبود لیست مشتریان در سایت
-
عدم برخورداری از اپلیکیشن موبایل
نرم افزار CRM طلوع
قابلیتها:
-
ثبت اطلاعات مشتریان و ارتباطات کلیه اشخاص و شرکتها
-
ارائه گزارشات متنوع از مشتریان و کاربران
-
مدیریت وظایف در بخش کارتابل کاربران
-
تعریف سرنخ های تجاری و فرصت های تجاری
-
تعریف و نمایش محصولات
مزایا:
-
وجود نسخه رایگان و دموی نرم افزار
-
امکان استفاده به صورت نصبی و آنلاین فضای ابری
معایب:
-
محدودیت در تعداد کاربران نرم افزار
-
عدم امکان سفارشی سازی و توسعه
-
بسته بودن سورس کد و برخورداری از API
بهترین نرمافزارهای CRM رایگان
اگر از آن دسته مدیرانی هستید که نرمافزارهای رایگان را ترجیح میدهید، زمان آن رسیده تا با برخی از کاربردیترین و بهترین نرمافزارهای CRM رایگان آشنا شوید:

-
نرمافزار Bitrix24 CRM
شاید بتوان گفت یکی از محبوبترین و بهترین نرمافزارهای CRM رایگان، Bitrix24 است که علاوه بر پشتیبانی از برنامههای Android و iOS، قابلیتهایی چون مدیریت فروش، اتوماسیون وظایف، ارائه گزارشات و دسترسی درون برنامهای چت و کانال ویدئویی را مهیا کرده و همچنین برای حداکثر ۱۲ کاربر فضای ذخیرهسازی تا ۵ گیگابایت ارائه میدهد.
-
نرمافزار Zoho
نسخة رایگان این نرمافزار به عنوان یکی از بهترین نرمافزارهای CRM، با رابط کاربری ساده، ابزارهای رسانه اجتماعی، قابلیت اتوماسیون کاربری، برنامهریزی کارهای روزانه، مدیریت لید و تعریف گردش کار را در اختیار کاربران قرار میدهد.
-
پلتفرم Capsule CRM
استفاده همزمان ۲۵۰ کاربر در کنار آموزش راحت، صریح و کوتاه این پلتفرم، یکی از ویژگیهایی است که آن را جزو بهترین نرمافزارهای CRM رایگان تبدیل کرده است. با کمکگرفتن از این نرمافزار میتوان کیفیت تعاملات خود را ارتقا داد.
-
نرمافزار HubSpot CRM
یکی از بزرگترین شرکتهای ارائهدهنده CRM رایگان، هاب اسپات است. نظارت روی لیدها، کنترل پروسه فروش، تحویل سرنخها به کارشناسان فروش، ایمیل مارکتینگ و تعامل با مشتریان ازجمله ویژگیهای اصلی این نرمافزار است.
-
سیستم Freshsales CRM
یکی از بهترین نرمافزارهای CRM رایگان برای کسبوکارهای کوچک، Freshsales CRM است که با استفاده از هوش مصنوعی و قابلیتهای خود میتواند در تعامل با مشتری، انجام معاملات بر پایه اطلاعات، جذب لید و بهبود روابط تأثیرگذاری بالایی داشته باشد.
*شاید این پلتفرمها در ابتدا سبب صرفهجویی در هزینهها شوند؛ اما تنها برای کوتاهمدت مناسب هستند! در طی زمان با توسعه کسبوکار شما، نیازهایتان نیز گسترش یافته و بهتر است تا برای این منظور کمی هزینه کنید.
چه مراحلی را برای بهکارگیری نرمافزار CRM دنبال کنیم؟
شما حتی اگر بهترین نرمافزار CRM جهان را در اختیار داشته باشید اما ندانید که چگونه آن را مستقر کرده و استفاده کنید، قدم از قدم برنخواهید داشت. برای راهاندازی نرمافزار CRM مراحل زیر را دنبال کنید:
-
ارزیابی وضعیت فعلی و نیازسنجی: قبل از شروع، وضعیت فعلی خود را بررسی کنید و نیازهای خود را مشخص کنید.
-
بررسی فرمها و دستورالعملها: بررسی کنید که آیا میتوان از فرمها و دستورالعملهای موجود در نرمافزار CRM استفاده کرد یا خیر.
-
گزارشدهی: گزارشهایی را که در حال حاضر تولید میکنید بررسی کنید و نیازهای خود را در زمینه گزارشدهی مشخص کنید.
-
نقاط تماس با مشتری: نقاط تماس مختلف با مشتریان را شناسایی کنید و بررسی کنید که نرمافزار CRM میتواند آنها را مدیریت کند یا خیر.
-
یکپارچهسازی: بررسی کنید که آیا نرمافزار CRM میتواند با سیستمهای دیگر مورد استفاده در سازمان شما یکپارچه شود یا خیر.
-
نیازمندیهای کسب و کار: نیازمندیهای کسب و کار خود را به طور دقیق مشخص کرده و دسترسی های واحدها و افراد به بخشهای مختلف نرم افزار CRM را مشخص کنید.
-
زیرساختها: زیرساختهای مورد نیاز برای اجرای نرمافزار CRM را تعیین کنید.
-
انتخاب نرمافزار CRM: نرمافزار CRM مناسب با نیازها و بودجه خود را انتخاب و توسط شرکت ارائه دهنده مستقر کنید.
-
سفارشیسازی: نرمافزار CRM را مطابق با نیازمندیهای خود سفارشیسازی کنید.
-
آموزش: به کارمندان خود نحوه استفاده از نرمافزار CRM را در طی جلسات مختلف آموزش دهید.
-
اجرای نرمافزار: به صورت آزمایشی این پلتفرم را تست کرده و با رفع ایرادات و بهینه سازی فرآیند ها، راهاندازی کامل آن را شروع کنید.
-
پشتیبانی: درنهایت از پشتیبانی مناسب برای نرمافزار CRM خود اطمینان حاصل کنید.
با راهاندازی صحیح نرمافزار CRM، میتوانید به طور قابل توجهی ارتباطات خود با مشتریان را بهبود ببخشید، فروش خود را افزایش دهید و به اهداف کسب و کار خود برسید.
سخن پایانی
بدون کمکگرفتن از انواع پلتفرمهای CRM، نمیتوان تمامی اطلاعات لازم برای ارتباط مؤثر با مشتریان را در یک محل مشخص جمع کرده و در زمان نیاز با کمترین جستجو به آنها دستیافت. با استفاده از بهترین نرمافزارهای CRM ایرانی و حتی رایگان میتوانید، مسیر توسعه و بازاریابی را با سرعت بالاتری طی کنید، تمامی تعاملات و دادههای مشتری را در یک پایگاهداده گردآوری کرده و عملکرد بینظیری را در مقایسه با رقبای خود ارائه دهید.
